
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – english version – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Diepe wortels, een krachtige stam en een kruin die hemelwaarts kruipt. Iedere boom begint eenvoudig. Een zaadje of stek is genoeg. Maar tijd en ruimte laten bomen uitgroeien tot machtige woudreuzen. In muziek is het niet anders. In eenvoud en geduld toont zich de meester. Met zijn ensemble OAK dringt de Nederlandse jazzpianist en componist Sjoerd van Eijck (1992, Breda) door tot de kern van zijn muziek. Als een eik die eenmaal volwassen met zijn takken weelderig de ruimte aftast en de lucht intenser kleurt.
Met grote avontuurzin verkent Van Eijck de stille poëzie die in de piano verscholen ligt. Hij heeft een bijna fysieke band met het instrument. “De resonantie van de aangeslagen snaren, het zingende hout. Ik componeer het liefst achter de piano. Ik heb niet zoveel nodig, een paar trefzekere akkoorden. Achter de vleugel begint voor mij de magie.”
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – “Een pianist die zelfstandig beweegt binnen de sferen van Erik Satie” – JazzNu.com – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Zijn lyrische improvisatiestijl heeft Sjoerd van Eijck in de loop der jaren alleen maar verfijnd. Zijn opleiding genoot hij aan het Tilburgse conservatorium. Lessen van pianisten als Wolfert Brederode, Harmen Fraanje, Rembrandt Frerichs en Jeroen van Vliet maakten grote indruk. Toch keert Van Eijck op geheel eigen wijze de verinnerlijkte klankpoëzie van de ‘Tilburgse school’ binnenstebuiten. Van Eijck speelt nog ingetogener, steeds op zoek naar de randen van stilte en sereniteit. Zijn toucher op de piano is onovertroffen. Melodieën en ritmes zijn tot de essentie teruggebracht. Materiaal waarmee Van Eijck innige verhalen klankschildert. “Ik denk heel harmonisch. Melodieën borrelen omhoog, soms zing ik. Als ik met de pianoakkoorden meezing, ontstaat er altijd iets nieuws. Ik speel liever minder dan meer noten. Voor mij geldt de virtuositeit van het weghalen, elke noot moet raak zijn.”
Voor Sjoerd van Eijck is de tijd rijp om als componist en bandleider de schijnwerpers op te zoeken. Zijn in 2019 opgerichte ensemble OAK is het gedroomde vehikel. Van Eijck heeft louter medemusici om zich heen verzameld die zijn intieme stijl tot in het kleinste detail aanvoelen. Trompettist Koen Smits, bassist Alessandro Fongaro en slagwerker Willem Romers voegen rijke kleuraccenten en stuwende ritmiek toe aan Van Eijcks onmiskenbare pianosignatuur. Invloeden uit de vrije improvisatie, de klassieke muziek (van Bach tot Ravel), het minimalisme en de Scandinavische, melodische jazz stromen samen in het geluid van OAK. “Ik vertel een verhaal dat iedereen op zijn of haar eigen manier kan beleven. De luisteraar wordt iedere keer meegenomen op een reis die nooit hetzelfde is”, benadrukt Van Eijck. Voor 2021 werkt het kwartet OAK aan het debuutalbum, daarbij ondersteund door talentontwikkelingsproject Music Hub Brabant.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – -“Van Eijck heeft een opvallend mooi toucher en tevens een rijk kleurenpalet” – Draaiomjeoren.com – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vele vlieguren heeft Sjoerd van Eijck al gemaakt in het alom geprezen Mudita. Een wereldwijs trio rondom zangeres Sanne Rambags, trompettist Koen Smits en Sjoerd van Eijck op piano. Melancholische, warmbloedige jazz vol wereld- en volksmuziekinvloeden. Mudita’s sfeervolle debuutalbum Listen To The Sound Of The Forest (ZenneZ Records) werd bekroond met een Edison (Jazz World Vocaal/Nationaal) in 2019. Daarnaast heeft Van Eijck regelmatig het podium gedeeld met geestverwante musici als trompettist Eric Vloeimans, pianist Jeroen van Vliet, gitaristen Anton Goudsmit en Reinier Baas, saxofonisten Mete Erker en Maarten Hogenhuis, en vele anderen.
Als Sjoerd van Eijck niet musiceert dan leert hij graag anderen de kneepjes van het métier. Zo is hij als docent actief aan het Tilburgse conservatorium (AMPA) en muziekschool de Nieuwe Veste in Breda. Voor Van Eijck is muziek een levenslange passie die hij met zoveel mogelijk andere mensen wil delen en omarmen.
– – – – – – – “Zijn touchér is vlekkeloos en de rust die hij vindt in zijn spel, is van begin tot eind een zegen voor de luisteraar en zijn medemusici.” – Progjazz.nl – – – – – – –